Epikurejska idea szczęścia w dobie polskiego renesansu roz. IV i V

I RENESANS

Po część pierwszą zerknij tutaj.


II EPIKUREIZM

Po część drugą zapraszam tutaj.



III EPIKUREIZM W LITERATURZE POLSKIEJ

Po część trzecią kilknij tutaj.




IV Epikureizm w życiu codziennym


Chęć czerpania z życia nie ograniczała się do poezji. Życie codzienne szesnastowiecznych Polaków pokazuje ogromny wpływ epikurejskiej filozofii. To wtedy urządzano huczne zabawy, podczas których uprawiano skoczne tańce, np.: galiardę, czyli szybki taniec pochodzący z Włoch, charakteryzujący się licznymi podskokami opierającymi się na prostym rytmie. Ludzie odrzucili średniowieczny ascetyzm na rzecz korzystania z życia i radości z jego prostoty. Porzucenie teocentryzmu na rzecz antropocentryzmu, a także przywiązywanie mniejszej wagi do tematyki eschatologicznej pozwoliło cieszyć się nie tylko z samego życia, ale także samej wiary, która została niejako ożywiona. Ludzie renesansu pokazali, że możliwym jest jednoczesne bycie gorliwym chrześcijaninem, który stawia na rozwój, a także raduje się każdą chwilą. Nie należy jednak zapominać, że idylliczne przedstawienie społeczeństwa miało miejsce głównie w ówczesnej literaturze i sztuce, zaś ludzie nie zawsze mogli sobie pozwolić na pozytywne podejście do życia. Dotyczyło to niewątpliwie wyższych warstw społeczeństwa i inteligencji, które dzięki możliwością finansowym, żyli w znacznie wyższym standardzie. Polska nadal byłam krajem podzielonym na warstwy społeczne. Zmiany na lepsze dotyczyły także biedoty, ale dotknęły ich w znacznie mniejszym stopniu niż chociażby szlachtę. Dla przeciętnego chłopa czy mieszczanina zmiany były na tyle nikłe, że wręcz niewidoczne.



V „Miód chociaż słodki, nadmiarem słodyczy tłumi apetyt i sprowadza mdłości; kochaj z umiarem.”

Polska w okresie renesansu, podobnie jak cała Europa, żyła zgodnie z duchem nurtu humanistycznego. Dzięki synkretyzmowi filozofii epikurejskiej ze stoicką, platońskiej z arystotelizmem, a także chrześcijaństwu, ludzie nauczyli się żyć nie tylko w zgodzie z naturą, ale także własnymi przekonaniami, słabościami i pożądaniami. Zasada złotego środka oraz umiar były powszechnym kluczem do szczęśliwego życia. Epikur niewątpliwe odcisnął piętno na renesansowej myśli. Wszak to jego filozofia stała się jedną z dominujących w XVI wieku. W przeciwieństwie do stoicyzmu, wprowadził radość czerpaną z błahostek, której w okresie panujących ówcześnie konfliktów brakowało. Prawdziwą wartością okazało się dążenie do szczęścia niezmiennego, rzeczywistego i wiecznego[1]. A tak przedstawia się połączenie epikureizmu, stoicyzmu i chrześcijaństwa. Dla polskiej literatury znaczące było pojęcie humanizmu renesansowego, którym najwybitniejszym przedstawicielem był Jan Kochanowski. Nie bez powodu mówi się, że renesans rozpoczął Dante, a zakończył Kochanowski, pokazując tym samym ogromne znaczenie ich twórczości na arenie międzynarodowej. Jan z Czarnolasu był nie tylko znakomitym humanistą, ale także wielokrotnie udowodnił, że wyprzedza myślą swoją epokę. Jednym z głównych założeń jego filozofii była zasada złotego środka, która razem z humanizmem charakteryzuje renesans.




Spis treści:

I Renesans --> tutaj
  •   Renaissance
  •   Humanizm renesansowy
  •   Aurea mediocritas
  •   Renesans w Polsce

II Epikureizm --> tutaj
  •   Epikur z Samos
  •   Główne założenia epikureizmu
  •   Epikureizm a hedonizm
  •   Epikureizm a empiryzm
  •   Krytyka epikureizmu
  •   Złoty środek jako rozwiązanie sporu epikurejczyków z innymi filozofiami

III Epikureizm w literaturze polskiej --> tutaj
  •   Filozofia Kochanowskiego
  •   Wpływ Kallimacha na epikureizm staropolski
  •   Epikurejska wizja świata we fraszkach Jana z Czarnolasu

IV Epikureizm w życiu codziennym

V „Miód chociaż słodki, nadmiarem słodyczy tłumi apetyt i sprowadza mdłości; kochaj z umiarem.”

Bibliografia:
Literatura podmiotu
J. Kochanowski, Fraszki, oprac. J. Pelc, Wrocław 1991.
Literatura przedmiotu
C. Backvis, Renesans i humanizm w Polsce: materiały do studiów, Warszawa 1993.
A. Borowski, Renesans, Kraków 2002.
A. Krokiewicz, Hedonizm Epikura, Warszawa 1961.
E. Lasocińska, Epikurejska idea szczęścia w literaturze polskiej renesansu i baroku. Od Kallimacha do Potockiego, Warszawa 2014.
J. Pelc, Kochanowski. Szczyt renesansu w literaturze polskiej, Warszawa 2001.
J. Pelc, Literatura renesansu w Polsce, Warszawa 1998.
J. Ziomek, Renesans, Warszawa 1995.[1] E. Lasocińska, dz. cyt., str. 101.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...